Lietuvos aviacijos puslapiai (I-dalis) Spausdinti
Straipsniai - Praeitis iš arčiau
Pirmadienis, 06 Gegužė 2013 11:39

IŠTAKOS

Žinios apie bandymus sukurti Lietuvoje skraidantį aparatą siekia XIX a. vidurį. 1851 metais Kaune išleistoje knygelėje "Parolot žmudzina" iš Žemaitijos kilęs civilinio teismo vertėjas Aleksandras Griškevičius (1809-1863 m.) paskelbė garo varikliu varomo lėktuvo, kuriam pakilti padeda dujų pripildyta oro pūslė, projektą.

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.

1911 metais Kaune J. Garalevičius ir A. Kulvinskis pastatė pirmąjį Lietuvoje sklandytuvą.
1919 m. sausio 30 d. suformuojamas pirmasis Lietuvos karo aviacijos dalinys. Tų pačių metų pabaigoje parengiami pirmieji lietuviai lakū nai. 1920 m. gruodžio 11 d. Jurgis Dobkevičius (1900-1926 m.) lėktuvu Foker D-VII pirmasis atliko mirties kilpą. Šis talentingas konstruktorius suprojektavo ir 1922 metais išbandė pirmąjį lietuviškos konstrukcijos sportinį lėktuvą DOBI-I ( "Hacke" firmos variklio galingumas 30 AG, sparnų plotas 7,5 m², max skridimo greitis - 175 km/h). 1925 m. liepos 14 d. išbandytas A. Gustaičio konstrukcijos sportinis lėktuvas ANBO-I ( "Anzani" firmos variklio galingumas - 30 AG, max greitis -143 km/h) .

 

LĖKTUVŲ SPORTAS



1929 metais LAK įsigijo pirmąjį lėktuvą "Albatros" B-II. 1930 metų vasarą juo parengti pirmieji civiliniai lakūnai V. Civinskas, I. Narbutas, L. Perednius, T. Zauka. 1931-aisiais klubas įsigijo A. Gustaičio konstrukcijos mokomąjį lėktuvą ANBO-II. Nuo tada lakūnai pradėjo mokytis elementarių aukštojo pilotažo figūrų - daryti suktuką, kilpą, pervirtimą, skristi žemyn galva. Iš viso per 1930-1939 metus kursus baigė 58
civiliniai lakūnai.
1935-aisiais, įsigijus aukštajam pilotažui skirtų lėktuvų, įsteigta sportinė eskadrilė. į ją priimta 12 lakūnų, turinčių ne mažesnį kaip 20 val.
skraidymų stažą.
Išpopuliarėti aviacijos sportui Lietuvoje daug padėjo rekordiniai skridimai. 1933 m. liepos 15-17 d. S. Darius ir S. Girėnas lėktuvu "Lituanika" (perdirbtas " Bellanca CH 300 Pacemaker") perskrido Atlanto vandenyną. 1934 m. birželio 25- liepos 19 d. ANBO-IV grandis (A. Gustaitis - J. Namikas, J. Liorentas - R.Marcinkus, I. Mikėnas - A. Rimkevičius) 10000 km maršrutu Kaunas - Stokholmas - Kopenhaga - Amsterdamas - Briuselis - Londonas - Paryžius - Marselis - Roma - Udinė - Viena -Praha - Budapeštas - Bukareštas - Kijevas - Maskva - Velikije Luki - Kaunas apskrido Europą. 1935 metų rugsėjo mėn. lakūnas J. Garolis su autožiru C-30P, J. Krygeris ir T. Gaižauskas su sportiniu lėktuvu DH-60T "Džipsi Moth", vilkdami sklandytuvą "Nida", pilotuojamą J. Pyragiaus, atliko skridimą maršrutu Kaunas - Ryga - Talinas - Helsinkis -Kaunas. 1935 m. rugsėjo 21-22 d. F. Vaitkus lėktuvu '"Lituanika-II" ( "Lockheed Wega") perskrido šiaurės Atlantą.

Paskelbta iš : http://www.plienosparnai.lt/page.php?43

 

LAST_UPDATED2