Tyrimai Šventaragio slėnyje

Katedros ir Valdovų rūmų teritorijos tyrinėtojams reikia prisiminti Lietuvos metraščiuose užrašytas legendas, kuriose kalbama apie kunigaikštį Šventaragį ir Šventaragio slėnį.XVI a. Lietuvos metraščiuose bei Motiejaus Stijkovskio „kronikoje“.. nurodoma,...

Baltų menas

„Galėčiau populiariai paistyti, kaip sunku ir sudėtinga atgauti atmintį, bet ne, pasakysiu tiesiai – savęs atpažinimas yra vienas didžiausių džiaugsmų, suteiktų žmonių giminei. Tai teikia švelnią artimos istorijos perspektyvoje raibuliuojančią ...

Kryžiaus žygis prieš Pilėnus

„Lietuvos rytas“ vėl demonstruoja ne kokią reputaciją, šiandien publikavęs straipsnį ir vaizdo įrašą, kuriuose skleidžiamos sufantazuotos istorijos apie Pilėnus ir juos gynusius didvyrius. Dienraščio žurnalistų Luko Pilecko ir Tomo Vaisetos ...

Rokantiškių piliavietė-spindesys ir praradimai

Rokantiškių piliavietės kiemo vakarinėje dalyje archeologai atidengė gotikinio ir renesansinio stiliaus mūrus, o rytiniame – nežinomo pastato ...

Žmogus ir žvaigždės

Žmogus. Saulė.Dangus.Žvaigždė.Lietus Žmogus…myli saule, bet nesuvokia kad ja negalima manipuliuoti. Žmogui…patinka dangus, bet jis jo nevertina, netausoja ir nesaugo. Žmogui…patinka žiūrėti i žvaigžde, bet jis nesupranta, kad negali pasilikti tik ...

Kalvystės paslaptys

Kalvystė - vienas senoviškiausių amatų, kurio esmė yra daiktų kalimas iš metalų. Senovėje kalvystė neretai apimdavo ir rūdos paiešką, metalo išlydymą. Dabar kalviai suvokiami, kaip žmonės, dirbantys su geležimi ir ...

Airėnų akmuo

Dūkštai , Vilniaus rajono sav. Airėnų akmenį Jūs galite rasti, važiuodami keliu Vilnius – Kernavė. Pravažiavę Dūkštas ir pakilę į aukštą kalną, pasukite į dešinėje kelio pusėje esančią automobilių stovėjimo ...

Mildos šventė.Mitas iš praeities-tikrovė šiandien

Lietuviai turėjo Mildą, meilės, laisvės ir piršlybų deivę. Jos vardas pirmąkart paminėtas 1315 m. kryžiuočių Tryro magistro dokumente, kuriame rašoma apie upę Mildą. Galbūt tai tas pats Varėnos rajone netoli ...

Piliakalnis Vilniaus centre

Vilniuje, kairiajame Neries krante, priešais Pedagoginį universitetą, baigta statyti Roberto Antinio skulptūra „Puskalnis“. Tai ore pakibusį pilkapį primenantis kūrinys, sujungiantis pakrantės peizažą ir žemės meno ...

News Image

Tyrimai Šventaragio slėnyje

Katedros ir Valdovų rūmų teritorijos tyrinėtojams reikia prisiminti Lietuvos metraščiuose užrašytas ...

News Image

Baltų menas

„Galėčiau populiariai paistyti, kaip sunku ir sudėtinga atgauti atmintį, bet ne, pasakysiu tiesiai –...

News Image

Kryžiaus žygis prieš Pilėnus

„Lietuvos rytas“ vėl demonstruoja ne kokią reputaciją, šiandien publikavęs straipsnį ir vaizdo įrašą...

News Image

Rokantiškių piliavietė-spindesys ir prar

Rokantiškių piliavietės kiemo vakarinėje dalyje archeologai atidengė gotikinio ir renesansinio stili...

News Image

Žmogus ir žvaigždės

Žmogus. Saulė.Dangus.Žvaigždė.Lietus Žmogus…myli saule, bet nesuvokia kad ja negalima manipuliuoti. ...

News Image

Kalvystės paslaptys

Kalvystė - vienas senoviškiausių amatų, kurio esmė yra daiktų kalimas iš metalų. Senovėje kalvystė n...

News Image

Airėnų akmuo

Dūkštai , Vilniaus rajono sav. Airėnų akmenį Jūs galite rasti, važiuodami keliu Vilnius – Kernavė. P...

News Image

Mildos šventė.Mitas iš praeities-tikrovė

Lietuviai turėjo Mildą, meilės, laisvės ir piršlybų deivę. Jos vardas pirmąkart paminėtas 1315 m. kr...

News Image

Piliakalnis Vilniaus centre

Vilniuje, kairiajame Neries krante, priešais Pedagoginį universitetą, baigta statyti Roberto Antinio...

Translate

Televizijos laidos

Norint rašyti straipsnį



Apklausa

Ar reikia istorinės akmens amžiaus gyvenvietės Lietuvai
 

Dabar tinkle

Mes turime 45 svečius online

Jei norite paremti

Šiame projekte labai laukiama ir pilietinė iniciatyva!
Nelikite abejingais mūsų protėvių istorijai - tai ne tik mūsų šaknys, patriotizmo puoselėjimas, bet ir vienas iš valstybingumo pamatų.
Būsime dėkingi ir mus parėmusiems.
Juridinis projekto asmuo VšĮ"Baltų Atlantida"
įm.k 301741051
Tikslines lėšas mums galite pervesti ar paaukoti 2%
A/S: LT827400030400023810
Danske bankas
Mums rašykite el.p:
saulius.novikas@init.lt
Mob.tel: +370 612 76515
Svetainė atnaujinama
Baltų kunigaikščių kapai PDF Spausdinti Email
Straipsniai - Praeitis iš arčiau
Penktadienis, 27 Lapkritis 2009 20:00

Ir vėl verta cituoti V. Šimėną, kad skaitytojui būtų aiški autoriaus mintis: „Šio kapinyno (Vidgirių - E. J.) laidojimo papročiams yra akivaizdi klajoklių genčių įtaka. Ji taip pat pasireiškia ginkluotėje ir su žirgo bei kario apranga susijusiomis įkapėmis. Papuošalai, jų ornamentika ir gamybos technologijos labiau atspindi gotiškus ir Romos provincijų kultūrinius bruožus. Toks kultūros elementų derinys galėjo susidaryti tik Dunojaus vidurupio regione V a. viduryje. Kad ateiviams buvo būdingi klajokliški elementai, matyt, atspindi šių įtakų paplitimo arealas Lietuvoje. Jis apima gyvulininkystei patogius regionus: Nemuno pakrantes ir Vidurio Lietuvos žemumą, kurioje yra pakankamai pievų, todėl ji ypač tinka arklininkystei. Tikriausiai su šiuo laikotarpiu reikėtų sieti kai kuriuos klajoklių gentims būdingus papročius, užfiksuotus vėlesniuose rašytiniuose šaltiniuose. Į tai jau atkreipė dėmesį Lietuvos istorijos tyrinėtojai. Lietuvių kultūroje jie randa du skirtingus klodus: klajokliškąjį - nomadinį ir žemdirbių - matriarchalinį. Tyrinėtojai teigia, kad nomadų tikėjimas yra abstraktus. Aiški tėvo persvara šeimoje. Tai pasireiškia ir laidojimo papročiuose (vyrai ir moterys supriešinami - laidojami skirtingomis kryptimis).“ Perskaičius tekstą, apima neviltis: autorius paneigė visą ikitolinę žirgo garbinimo baltų kraštuose tradiciją, atrado, kad nuo V a. vidurio mes turime ateivius su klajokliškais elementais, kad Nemuno pakrantėse ir Vidurio Lietuvos žemumoje daug gerų pievų ir dėl to ten plito klajoklių, nomadų, kultūra ir vystėsi arklininkystė. Visa virtinė nesusipratimų. Pirmiausia, mes nomadai nuo seniausių laikų, o arklininkai bent jau nuo III tūkstantmečio pr. Kr., kai pirmieji indoeuropiečiai - Rutulinių amforų kultūros žmonės - atvarė pirmuosius žirgus j Rytų Baltijos regioną. Visa mūsų kultūra iki Kristaus gimimo ir gyvastis buvo paremta gyvulininkyste ir medžiokle. Tai absoliučiai įrodo I tūkstantmečio pr. Kr. piliakalniuose randamų gyvūnų kaulų tyrinėjimai. Žemdirbystės produktai, pasisavinamojo ūkio laikas, bent jau iki I a. antrosios pusės, kai baltai patys išmoko išgauti ir apdirbti geležį, buvo menkas maisto priedė-lis. Beje, čia vieta pasakyti apie žemdirbių matriarchalinį klodą. Jeigu jis kada ir buvo matriarchalinis, tai gal tik žemdirbystės aušroje, kai nuo daržo toli nueita nebuvo. Kai atsirado geležies padargai, į arklį kinkomi žemdirbystės įnagiai, apie „matriarchatą“ reikia užmiršti. Centrine figūra tampa vyras su savo jėga ir raitelio patirtimi. O tai atsitiko jau bent II a. po Kristaus. Tai grįžkime prie vyrų ir moterų orientavimo priešpriešos. Ją aprašė M. Michelbertas,42 o šių eilučių autorius pateikė šio reiškinio interpretaciją.43 Vyras ir moteris - du skirtingi vieno padaro, žmogaus, poliai. Jie apdovanoti skirtingomis fizinėmis galiomis ir ypatybėmis. Gyvulių augintojų ir geležies amžiaus žemdirbių bendruomenėse vyras yra centrinė gamybos figūra. Labai įtikima, kad vyro ir moters skirtybės, vieta bendruomenės gyvenime ir suformavo pomirtinę jų orientavimo priešpriešą. Tačiau reikia pabrėžti, kad erdvinis mirusiųjų orientavimas Centrinėje Lietuvoje siejamas su Saulės kultu. Moterys buvo orientuojamos į Saulės kilimo vietą horizonte laidojimo apeigų dieną, o vyras - į Saulės laidos vietą. Saulės kultas, beje, būdingas žemdirbių visuomenėms. Pastebėta, kad arčiau šiaurinio poliaus (tarp 340 ŠV ir 20 ŠR) esančių kapų orientacija gali būti siejama su išaugusios gentinės aristokratijos siekiu laidotis išskirtinėse, anksčiau tik žyniams skirtose kryptyse. Dėl kario-raitelio ir žirgo kulto tradicijos reikia pasakyti, jog karį-raitelį skiriantys ženklai baltiškoje medžiagoje pasirodė I amžiuje po Kristaus. Apie 70 metus atsirado pentinai, skirti žirgui valdyti, kiek vėliau -žąslai. Tarp 70 ir 150 metų baltuose susiformavo ištisas kario-raitelio aprangos kompleksas - pentinai, žąslai ir kamanos, gūnia ar balnas. Apie žirgų kapus turime duomenų jau nuo II amžiaus iš Vakarų Lietuvos ir Nemuno žemupio kapinynų. Vidgirių importo ornamentika ir formos gali turėti ir turi kažkur tautų maišatyje įgautų klajokliškų bruožų. Betgi negalima kunigaikščių kapuose randamo prašmatnesnio ginklo, papuošalo sieti su etnosu. Tai tas pats, ką šiandieną samprotauti taip: „Jis važinėja BMW automobiliu. Vadinasi, jis vokietis“. Grįžkime prie mūsų temos. Apmaudžiausia, kad, apibrėžiant etnosą, praleidžiami fundamentalūs dalykai - bendruomenei būdingi laidosenos pasireiš-kimai arba visuotinai paplitę ir bendruomenei charakteringi darbo įrankiai ar ginklai. Plinkaigalyje V-VI a. kapuose „atgyja“ senojo geležies amžiaus Centrinės Lietuvos kultūros ankstyvajame laikotarpyje ypač paplitęs akmenų dėjimo į kapą paprotys - tai neginčijamai susieja ankstyvąją tradiciją su ankstyvųjų viduramžių pradžios bendruomene. Kodėl nesakoma, kad absoliuti ginklų dalis - peiliai, kirviai, skydai, žirgo aprangos reikmenys - yra vietinio darbo? Kodėl nutylima, kad plinkaigaliečiai naudojo dviejų tipų kirvius - įmovinius ir siauraašmenius pentinius. Pirmieji paplitę anks¬tyvojoje kapinyno fazėje, o nuo V a. antrosios pusės ir VI a. pradžios naudojami iš esmės vien tik siauraašme-niai pentiniai. O jų Nemuno žemupyje ar juo labiau prūsų žemėse ir su žiburiu ieškodamas rasi vienetus!!! Štai čia jau tikra idėjos katastrofa. Kaipgi čia? Atėjai, pasiskolinai iš vietinio kario jo siauraašmenį pentinį kirvį ir mojuoji? Taip neišeina, kaip neišeina taip beatodairiškai elgtis su baltiškąja medžiaga. Ir dabar norėčiau dar kartą išsakyti savo mintį: kunigaikščių kapuose esantys importiniai ginklai, puošnesni, vietinei bendruomenei nematyti, papuošalai jokiu būdu negali būti kito etnoso rodiklis. Noriu pacituoti antropologo R. Jankausko išvadas apie karį iš Vėluikių 3 kapo: „Vyras, 40-45 metų. Patologija: sugijęs muštos žaizdos (50x20 mm) randas kaktikaulyje, dešiniau vidurinės linijos; sugijęs nosies nugarėlės lūžimas (smūgis iš kairės); ryškūs tarpslankstelinių diskų išvaržų pėdsakai apatiniuose krūtinės slanksteliuose; labai ryškios kaulinės išaugos juosmens slanksteliuose, patys slankstelių kūnai nedeformuoti (seniai buvusios traumos pasekmė).“
R. Jankausko išvadų komentaras gali būti toks: pagal savo amžių šis karys turėjo būti pasiekęs profesijos aukštumų - tai liudija puošnūs kario ir žirgo aprangos reikmenys. Tai patvirtina ir šalia buvusio 1 vyro kapo duomenys. 18-20 metų kario ginklai buvo panašūs: kirvis, ietis ir kovos peilis su perpete, tačiau ši paprastutė - su didele geležine diržo sagtimi. Kario iš 3 kapo apatinių krūtinės slankstelių patologija greičiausiai bus ilgamečių kelionių raitomis padarinys. Tai visai įtikima, nes tuo laiku balno kilpos dar nebuvo atrastos - jos pasirodys V amžiuje klajoklių avarų ar alanų gentyse. Tad raitelio, neturinčio atsparos kojose, visa jėga teko apatiniams stuburo slanksteliams. Kiek laiko reikėjo, kad taip „nudėvėtum“ slankstelius? Tiksliai niekas nepasakys, tai labai individualu, tačiau, pasak R. Jankausko, tokios galėjusios būti sistemingai, bent jau 5 metus nenulipant, jojančio raitelio bėdos. Taigi yra visos prielaidos teigti, jog šis karys dalyvavo tolimuose žygiuose bei kovėsi ne viename mūšyje. Ir šiuo atveju čia nėra jokių tipologinių ar kitokių priežasčių ieškoti gotiško etnoso. Tai tas baltų karys, kuris „išmaišė“ Europą,dalyvavo mūšiuose ir iš jų išneštus arba prekyboje įsigytus kario šaunumo ir prašmatnumo įrodymus parsivežė namo.
Gal kas susimąstytų, kodėl vadinamųjų VI a. prūsų reformatorių, karo vado ir krivių krivaičio, vardai yra Videvutis ir Brutenis, o jų priešų avarų - Činbechas ir Antones, kodėl gotų karaliai vadinami Hermanarichas ir Teodorikas, kodėl prūsų hidronimai ir toponimai yra baltiški, o baltų valstybę Lietuvą įkūrė Mindaugas, o ne, pavyzdžiui, Čingis chanas ar Kunas? Kodėl istorinių laikų baltų kunigaikščių vardai yra Traidenis, Vytenis, Gediminas, Algirdas, Kęstutis, Jogaila, Vytautas...?



LAST_UPDATED2
 
Komentarai (4)
Taigi kad nei Vytauto anei Mindaugo nein
0 Trečiadienis, 02 Gruodis 2009 01:19
Algis
Taigi kad nei Vytauto anei Mindaugo neina kaip valdovu gerbti abu dukart pardave zemaicius kryziuociams, o Vytautas su Jogaila Kernaves gyventojus su visa karine igula izude kad jie nesutiko apsikrikstyti ir dar neviena kunigaiksti su jo pavaldiniai iskerde ar pakore, galima sakyti griutis valstybes prasidejo nuo Mindaugo kuris bande lysti tuometiniai ES i subine.
Prieš Lietuvą kariaujamas informacinis
-1 Antradienis, 01 Gruodis 2009 13:35
Kęstutis
Prieš Lietuvą kariaujamas informacinis karas, tenka kariauti rytų ir vakarų frontais. Šiemet kaip tik ir švenčiame šio karo pradžią, o pabaigos ir nematyt. Nenuostabu, kad kare kaip kare, yra dvasiškai sužeistų, dvasiškai neįgalių ir dvasiškai žuvusių. Žuvusių nebeprikelsime, bet sužeistuosius ir neįgaliuosius reik gelbėt.
Didzioji dalis isminties yr uzkoduota mu
-2 Antradienis, 01 Gruodis 2009 00:25
Algis
Didzioji dalis isminties yr uzkoduota musu Kudirkos sukurtame himne valstybineme nedaug zodziu tam himne tik reikia pamatyti ju prasme nes nedideliame zodziu kiekyje slypi didi musu proteviu ismintis. Musu keles nera i susinaikinima tik mes dabar tikrai netuo keliu einam, dabar einam prisipalakeliu keliu bandom irodyti visai ES ir pasauliui kad mes esam tokio lygio kaip ir jie deja mes neesam tokio lygio kaip jie ir tai veda link susinaikinimo musu lygis yr kurkas aukstesnis, tik siuo metu reikia sustyguoti ir suderinti valstybes instrumentus kad galetu graziai groti muzika dabar tai kazkoks neaiskius garsus skleidziantis instrumntas.
Suprantu, kad nėra kas veikti, bet gali
-3 Pirmadienis, 30 Lapkritis 2009 16:10
Suprantu, kad nėra kas veikti, bet galima kažką protingo nuvekti. Pvz. ieškoti būdų pagerinti dabartinę lietuvos padėtį, perimti ES patirtį. Praeityje net jei kas ir buvo (tačiau atrodo, kad viskas iš piršto laužta arba nėra išlikę anų laikų žmonių tikrųjų minčių ir idėjų) - tai neturi prasmės. Sėkmingos tautos išliko ir paplito, kaip kad romos, prancūzų, britų, ispanų. Kitos buvo silpnos ir ne tokios protingos ir tai yra žiaurus faktas. Lietuvių tauta stipri tiek, kiek jie patys yra lietuviai. Visi kiti baltiški ir nebaltiški keliai yra Prūsų likimo - jie neteisingi ir vedantys į susinaikinimą.

Komentuoti

Jūsų vardas:
Pavadinimas:
Komentaras (čia galite naudoti HTML žymas):
  Kodas patikrinimui. Tik mažosios raidės be tarpų.
Kodas: