Jungtuvės pagoniškai ar jungtuvės senaisiais papročiais? Spausdinti
Straipsniai - Pagonybės ir krikščionybės sankirta
Ketvirtadienis, 15 Spalis 2009 15:16

Įsikibusi mylimajam į parankę ji žengė link ratu sustojusių svečių, tačiau pakeliui praėjo iš juostų padarytus septynis simbolinius laimės vartus.

 

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.


Jaunųjų sulaukęs Lietuvos krivis Jonas Trinkūnas drauge su žmona Inija Trinkūniene aukojo pagoniškiems dievams druską, grūdus, prašė jų malonės ir užtarimo, drauge su jaunųjų motinomis ir senelėmis kurstė simbolišką jaunos šeimos židinį, ugnimi šventino sutuoktinių žiedus.


Susirinkusių akivaizdoje Jauniesiems nukirpta po plaukų sruogą, taip jiedu atsisveikino su ankstesniu, nerūpestingu gyvenimu.


Tautine juosta perrištos jaunųjų rankos simbolizavo judviejų susijungimą, kurį pasveikino susirinkusieji artimieji.


“Labai smagu, kai senos tradicijos niekur nedingsta. Kartais žmonės ieškodami tikėjimo važinėja po užsienio šalis, o mes viską turime čia, Lietuvoje, labai gražių ir prasmingų dalykų“


Krikščionių bažnyčia nuo pat savo įsigalėjimo dienos ėmė kovoti su liaudies papročiais, folkloru. Šiandien Bažnyčia kritikuoja Romuvą, kad ji savo tikėjimo pagrindu ima folklorą, kuris nėsąs religija. Tad tegul paaiškina, kodėl tiek daug bažnyčia kovojo prieš liaudies dainas ir papročius ? Ištiesų, daugelyje Europos šalių ta kova pasiekė savo tikslą, bet tik ne baltų tradicijose.
Dainos: apeiginės (šeimos, kalendorinių), darbo d., gedėjimo d. buvo puolamos ir smerkiamos.
Bizantijos III-XI a. legendose minimos “velniškos d.”; sv.Augustinas mini cantica nefaria – nedoras d.,
Bažnyčios susirinkimas 398 Kartaginoje iškeikė ano meto liaudies apeigas, papročius, D.
Bažnyčios susirinkimas Agde 506 draudė dainuoti carmina rusticana (liaudies d.);
D’Arles VI a. vyskupas Cesaire draudė sodiečius dainuoti chants diaboliques, ypač moterims.
Bažnyčios susirinkimas Toledoje 693 draudė vartoti pagonybės liekanas ir D.
Bažnyčios susirinkimas Chalone grasino atskirti moteris nuo bažnyčios, jeigu jos dainuos “velniškas D.”
Karolis Didysis 789 draudžia žmonėms dainuoti D.
Netrūko draudimų D. dainuoti ir kitur: slavų, germanų, romanų tautose.
Faktai paimti iš Lietuviškosios Enciklopedijos .Vt. 1937 m – DAINA


Dabar Lietuvoje suskaičiuojama iki kelių tūkstančių pagonių. Dalis jų priklauso senovės baltų religinei bendrijai "Romuva". Oficialiai ji buvo įregistruota 1992 m., o lygiai po dešimties metų išsirinko savo krivį - Joną Trinkūną.


Po ilgų skriaudų šimtmečių Katalikų Bažnyčia bijo, kad jų auka - gniaužtas tikėjimas vėl prisikelia, todėl kartais su šiuolaikiniais pagonimis kovojama net labiau nei su kitais netradiciniais tikėjimais.


Bet yra žmonių, kurie sako, kad pagonybė dabar tėra suaugusių žaidimas. Turbūt ir jums teko tokių vertinimų girdėti. Ką tokiems žmonėms atsakote?


I. Trinkūnienė: Lygiai tokie pat žaidimai, kokius žaidžia kitos religijos. Katalikybė taip pat.
J. Trinkūnas: Pažiūrėkite, katalikybė yra spektaklis: drabužiai, dekoracijos... Kažkodėl jiems tų priekaištų niekas nesako. Pasaulyje nėra nė vienos religijos, kuri būtų be apeigų, be ritualų. Tai kiekvienos religijos esminė dalis.
O kam tie ritualai reikalingi? Tai yra būtent darnos ir susiderinimo su pasauliu veiksmai. Pavyzdžiui, mūsų apeigose deganti šventa ugnis. Juk net mūsų pačioje kalboje viskas nuostabiai atsispindi: žodis kurti - žmogus kuria ugnį, bet tas pats žodis reiškią ir kūrybą. Vadinasi, jis kuria ugnį, bet sykiu jis kuria pasaulį. Dėl to ugnis mūsų tradicijoje buvo švenčiausia ir kaimo žmonėms, ir valdovams.
Šventaragio slėnyje degė amžinosios ugnies aukuras... Užgesino tą ugnį, labai blogai padarė. Dabar noriu tiesiog pasiskųsti. Vilniuje, po Katedra, yra amžinosios ugnies aukuro dalis. Pirmas dalykas - ten įsitaisė bažnyčia. Tegu ji ten būna, bet ji nerodo jokios pagarbos tam, kas buvo prieš ją - lietuviams švenčiausia vieta. Švenčiausia, suprantate? O dabar, sako, ten daro granitinę apdailą ir tuose požemiuose ketina laikyti visą savo turtą ir jau betonu uždengė visą aukurą.

LAST_UPDATED2
 
Komentarai (11)
Pagonybe tai musu tikrasis tikejimas
11 Antradienis, 28 Sausis 2014 16:55
Labai saunu ziureti savo Lietuviu apeigas(pagoniskas).
P.S. Krikscionybe buvo priimta politiniais sumetimais ir yra prievarta primesta.Slove senajam Lietuviu tikejimui - Pagonybei.
Šaunuoliai
10 Antradienis, 23 Balandis 2013 14:12
Ačiū šiems žmonėms, kad puoselėja mūsų protėvių tradicijas, pagonybę, senovės papročius, linkiu stiprybės ir kuo daugiau viešinti per televizija kitais būdais ypač jaunimui kuris jau šiais technologijos progreso laikais pasidomėję gali realiai suprasti kokia istorija buvo, yra ir ką iš mūsų pavogė krikščionys brukdami per prievartą savo tikėjimą.
Puiku
9 Sekmadienis, 31 Liepa 2011 14:59
Sitose apeigose man truko sventiskumo ir reiksmingumo, taciau bet kokiu atveju visa baltiska veikla labai gerbtina. Noreciau ir as buti arciau viso to, bet yra labai mazai informacijos, kaip galima butu tapti to dalimi. Bukite arciau lietuviu, "istrinkite" kaip nors kasdieneje zmoniu veikloje, kad jie ne tik per TV suzinotu, kad yra kazkur kazkoks burys, kuris karta i metus kazka suorganizuoaj, o kiti pasakoja ar yra girdeje, kad ir vestuves kelia... Sekmes :)
Jungtuviu apeigos
8 Antradienis, 24 Gegužė 2011 23:42
Truko silumos, drasos ir atsakingumo jausmo uz tai ka daro Trinkuniene issamesniu paaiskinimu kaip, kas ir del ko juk jie sieja savo gyvenimus 2 tampa vienu apeigos jiems turi suteikti stiprybes
Dievas yra ten, kur tu gerai jautiesi...
7 Trečiadienis, 22 Rugsėjis 2010 21:23
Gal ir netikiu gausybe senųjų lietuvių dievų... tačiau tikiu jais kaip nepaaiškinamų gamtos reiškinių metafora... Dievas ten, kur tu gerai jautiesi...

Taip pat man miela laikytis senųjų lietuviškų tradicijų, kupinų prasmingų reikšmių, kurios yra persipynusios su protingais gamtos dėsniais...

Labai džiaugiuosi, kad yra žmonių bandančių gaivinti ir išsaugoti senąsias lietuvių tradicijas. Linkiu kuo didžiausios sėkmės ir kantrybės kurstant amžinąją ugnį... kuri, manau, irgi yra labai graži senųjų lietuviškų tradicijų metafora. Linkiu ir toliau nepamiršti, kas mes esame... kokie buvo mūsų protėviai...
Pagonybe
6 Pirmadienis, 24 Gegužė 2010 20:30
Esu ateistas. Bet matydamas pagoniskas apeigas jauciu ,kad savo vaikus mokyciau senosios musu religijos. Krikscionybe mums svetima fanatiku, vergu religija. Jai norime buti laisvi ir stiprus turime grizti prie savo tikru tradiciju. Tai yra tikras paveldas.
saunuoliai
5 Pirmadienis, 26 Balandis 2010 16:54
labai grazios jungtuves :) aciu Trinkunams, kad nenuilsdami puoseleja primirstas musu Tautos tradicijas.
...
4 Ketvirtadienis, 04 kovas 2010 08:05
Pasakyčiau, kad asmeniškai, man atrodo, kad krikščionybė yra tikrų tikriausia bigotrija. Nė viena kita religija pasaulyje nėra tokia fanatiška, kaip krikščionybė. Fanatikai tik naikina darną ir griauna senovinę tvarką.
...
3 Pirmadienis, 01 Vasaris 2010 00:29
Pritariu. Ir džiaugiuosi,jog Lietuvoje yra tokių žmonių,jaunieji iš reportažo,kad nepasiduoda daugumos nuomonei,o galvoja sava galva ir renkasi kas jiems atrodo,mano nuomone ir yra teisinga.
Koks dar laiptelis aukstyn, krikscionybe
2 Ketvirtadienis, 15 Spalis 2009 19:34
Algis
Koks dar laiptelis aukstyn, krikscionybes misija yr ta kad kuo daugiau visko valdyti, taip pat ir zmones, gi koduotas zodis aveles- paaiskinimas tai tokie amones kurie patys negalvoja yr vadinami avimis o uz juos galvoja baznytininkai ir susisluoja tu aveliu gera.
visos religijos yra filosofija ir simbol
1 Ketvirtadienis, 15 Spalis 2009 17:48
visos religijos yra filosofija ir simbolika.ju nereikia suprasti tiesiogiai. o krikcionys kurie smerkia pagonybe tera tamsuoliai neispruseliai ir fanatikai.
yvComment v.1.20.0