Tyrimai Šventaragio slėnyje

Katedros ir Valdovų rūmų teritorijos tyrinėtojams reikia prisiminti Lietuvos metraščiuose užrašytas legendas, kuriose kalbama apie kunigaikštį Šventaragį ir Šventaragio slėnį.XVI a. Lietuvos metraščiuose bei Motiejaus Stijkovskio „kronikoje“.. nurodoma,...

Baltų menas

„Galėčiau populiariai paistyti, kaip sunku ir sudėtinga atgauti atmintį, bet ne, pasakysiu tiesiai – savęs atpažinimas yra vienas didžiausių džiaugsmų, suteiktų žmonių giminei. Tai teikia švelnią artimos istorijos perspektyvoje raibuliuojančią ...

Kryžiaus žygis prieš Pilėnus

„Lietuvos rytas“ vėl demonstruoja ne kokią reputaciją, šiandien publikavęs straipsnį ir vaizdo įrašą, kuriuose skleidžiamos sufantazuotos istorijos apie Pilėnus ir juos gynusius didvyrius. Dienraščio žurnalistų Luko Pilecko ir Tomo Vaisetos ...

Rokantiškių piliavietė-spindesys ir praradimai

Rokantiškių piliavietės kiemo vakarinėje dalyje archeologai atidengė gotikinio ir renesansinio stiliaus mūrus, o rytiniame – nežinomo pastato ...

Žmogus ir žvaigždės

Žmogus. Saulė.Dangus.Žvaigždė.Lietus Žmogus…myli saule, bet nesuvokia kad ja negalima manipuliuoti. Žmogui…patinka dangus, bet jis jo nevertina, netausoja ir nesaugo. Žmogui…patinka žiūrėti i žvaigžde, bet jis nesupranta, kad negali pasilikti tik ...

Kalvystės paslaptys

Kalvystė - vienas senoviškiausių amatų, kurio esmė yra daiktų kalimas iš metalų. Senovėje kalvystė neretai apimdavo ir rūdos paiešką, metalo išlydymą. Dabar kalviai suvokiami, kaip žmonės, dirbantys su geležimi ir ...

Airėnų akmuo

Dūkštai , Vilniaus rajono sav. Airėnų akmenį Jūs galite rasti, važiuodami keliu Vilnius – Kernavė. Pravažiavę Dūkštas ir pakilę į aukštą kalną, pasukite į dešinėje kelio pusėje esančią automobilių stovėjimo ...

Mildos šventė.Mitas iš praeities-tikrovė šiandien

Lietuviai turėjo Mildą, meilės, laisvės ir piršlybų deivę. Jos vardas pirmąkart paminėtas 1315 m. kryžiuočių Tryro magistro dokumente, kuriame rašoma apie upę Mildą. Galbūt tai tas pats Varėnos rajone netoli ...

Piliakalnis Vilniaus centre

Vilniuje, kairiajame Neries krante, priešais Pedagoginį universitetą, baigta statyti Roberto Antinio skulptūra „Puskalnis“. Tai ore pakibusį pilkapį primenantis kūrinys, sujungiantis pakrantės peizažą ir žemės meno ...

News Image

Tyrimai Šventaragio slėnyje

Katedros ir Valdovų rūmų teritorijos tyrinėtojams reikia prisiminti Lietuvos metraščiuose užrašytas ...

News Image

Baltų menas

„Galėčiau populiariai paistyti, kaip sunku ir sudėtinga atgauti atmintį, bet ne, pasakysiu tiesiai –...

News Image

Kryžiaus žygis prieš Pilėnus

„Lietuvos rytas“ vėl demonstruoja ne kokią reputaciją, šiandien publikavęs straipsnį ir vaizdo įrašą...

News Image

Rokantiškių piliavietė-spindesys ir prar

Rokantiškių piliavietės kiemo vakarinėje dalyje archeologai atidengė gotikinio ir renesansinio stili...

News Image

Žmogus ir žvaigždės

Žmogus. Saulė.Dangus.Žvaigždė.Lietus Žmogus…myli saule, bet nesuvokia kad ja negalima manipuliuoti. ...

News Image

Kalvystės paslaptys

Kalvystė - vienas senoviškiausių amatų, kurio esmė yra daiktų kalimas iš metalų. Senovėje kalvystė n...

News Image

Airėnų akmuo

Dūkštai , Vilniaus rajono sav. Airėnų akmenį Jūs galite rasti, važiuodami keliu Vilnius – Kernavė. P...

News Image

Mildos šventė.Mitas iš praeities-tikrovė

Lietuviai turėjo Mildą, meilės, laisvės ir piršlybų deivę. Jos vardas pirmąkart paminėtas 1315 m. kr...

News Image

Piliakalnis Vilniaus centre

Vilniuje, kairiajame Neries krante, priešais Pedagoginį universitetą, baigta statyti Roberto Antinio...

Translate

Televizijos laidos

Norint rašyti straipsnį



Apklausa

Ar reikia istorinės akmens amžiaus gyvenvietės Lietuvai
 

Dabar tinkle

Mes turime 14 svečius online

Jei norite paremti

Šiame projekte labai laukiama ir pilietinė iniciatyva!
Nelikite abejingais mūsų protėvių istorijai - tai ne tik mūsų šaknys, patriotizmo puoselėjimas, bet ir vienas iš valstybingumo pamatų.
Būsime dėkingi ir mus parėmusiems.
Juridinis projekto asmuo VšĮ"Baltų Atlantida"
įm.k 301741051
Tikslines lėšas mums galite pervesti ar paaukoti 2%
A/S: LT827400030400023810
Danske bankas
Mums rašykite el.p:
saulius.novikas@init.lt
Mob.tel: +370 612 76515
Svetainė atnaujinama
Smurtas ekrane PDF Spausdinti Email
Straipsniai - Kultūra
Šeštadienis, 27 Vasaris 2010 20:56


Ir pagaliau svarbiausia - tavo taikomos elgesio priemones jau nėra moralinio vertinimo objektas. Tai jau neapsprendžia tavo priklausomybes. Praėjo "Quo Vadis" laikai, kai gerasis herojus kovoja nesmurtinėm priemonėm arba bent jau stengiasi jų išvengti ir tuo skiriasi nuo blogojo, kuriam smurtas ir prievarta yra esminė jį identifikuojanti savybė. Vis labiau ryškėja pozicija, kad galutinai įveikti blogi galima tik atsakant tuo pačiu - jėga. "Rembo", "Terminatorius" ir kiti veiksmo filmai grindžiami šia idėja.Jėgos, kaip priemonės beviltiškumas, yra tabu kine. Kas ji sulaužo, gauna Kanų ar kito kino festivalio prizą. Bet dauguma neturi tikslo pretenduoti į ką nors daugiau apart pinigus. Tikslas pateisina priemones - esminis principas problemai išspręsti. Todėl nenuostabu, kad pastaruoju metu kine įsitvirtina "geresnio blogiečio" stereotipas. Jis nuo kitu skiriasi tik tuo, kad imasi smurto dėl jo ar jo draugų gyvybei iškylančios grėsmes, tuo tarpu kai kiti daro bloga tam, kad ji darytų arba geriausiu atveju dėl materialių paskatų (garbės, karjeros, pinigų ir ect.). "Gero blogiečio" idėja ryški neseniai Lietuvoje rodytose "Rydiko kronikose" ("The Chronicles Of Riddick") ir pagarsėjusioje Kventino Tarantino trilogijoje "Nužudyti Bilą" ("Kill Bill"), kuriame buvo bandyta prievartai suteikti estetini lygmenį. Tarantino teisus - jo prievarta tarsi hipnotizuoja ir svaigina žiūrovą bei drąsiai klausia: jei visi elgiasi blogai, tai kodėl negaliu ir aš? Kai visi blogi, tai ir aš nesu blogesnis. Tad neverta net svarstyti mano elgesio teisingumo. Liberaliosios pasaulėžiūros šventoji karvė - asmens laisvė ir neliečiamumas. Kai ji pažeidžiama, nebelieka jokio moralinio barjero ir galima imtis visu įmanomu priemonių prieš pažeidėją.


Jei suaugusiam žiūrovui gali būti nesunku atsirinkti grūdus nuo pelų, tai augančiam tai tampa tikra Pandoros skrynia, nes formuoja supratimą, kad viskas yra ir turi būti sprendžiama jėga. Pradedant nuo nekaltos Disnėjaus animacijos ir baigiant rytietiškais koviniais filmais. Kalbant Viktoro Hugo terminais, ekrane dominuoja Žano Valžano katorgininko ir jo persekiotojo Žavero prototipas, o ne atgailaujančio nusikaltėlio ir gailestingojo vyskupo įvaizdis. Stiprieji laimi. Tai įtaigu. Ir efektyvu. Ir ... sektina. Kur trūksta jėgos, padeda protas. Amerikos mokyklose egzistuoja du moksleiviu tipai - sportininkas, kuris išsikovoja autoritetą fiziniais duomenimis, ir moksliukas, kuris pelno pripažinimą savo galva. Ką daryti tiems, kurie neturi nei fiziniu duomenų ir didesnių nei vidutiniai gabumų? Arba būti autsaideriu, arba imtis ginklo. Kaip tai daro 2003 m. Guso van Santo filmo "Dramblys" ("Elephant") herojai. Daug psichologu teigia, kad dabar vaikus auklėja ne tėvai, bet TV ir kinas. O prievartos scenos iš TV skatina elgesio imitacija. .Siekimas save realizuoti įgauna kraštutines formas - galima prisiminti tragedija JAV mokykloje, kur pora mokiniu iššaudė pusę klasės ir Lietuvoje filmuota sensacinga video medžiaga, kur realybes šou tradicijų forma nufilmuota kaip vienas mokinys muša kitus.

Norėtųsi apsistoti prie Guso Van Santo filmo "Dramblys", nes jis kaip niekas kitas aktualus mūsų temai. Filmo siužetinis pagrindas ir yra jau minėta tragedija JAV mokykloje. Nors filmas ir neteigia tiesiogiai, kad TV ir kino filmai skatina smurtą, jis akivaizdžiai siūlo įvertinti tokią galimybę. Kai kuriu kino kritikų kaltintas už tai, kad netapo ruporu prieš smurtą kine, filmas palieka pačiam žiūrovui susidaryti nuomonę, kas kaltas dėl įvykusios tragedijos ir paauglių smurto. Ar tik žiniasklaida, ar ir pašliję socialiniai santykiai, vaikystės traumos bei paprasčiausios artimo meiles žmonėse trukumas. Ir pats filmo pavadinimas - režisieriaus alegorija i pasakėčios dramblį, kurį bando apibudinti keturi neregiai, yra aliuzija i šio reiškinio kompleksiškumą. Pasirinkdamas tokią poziciją režisierius išvengia apriorinio skirstymo i geruosius ir bloguosius bei pačiu filmu verčia abejoti tokio skirstymo racija. Ar visada užtenka žmogiškųjų pastangų nuspręsti ir tvirtai teigti, kad pasirinktas būdas išspręsti problemą yra priimtiniausias? Mums, krikščionims, belieka džiaugtis, kad Dievo malones veikimo dėka esame kviečiami i tikrąjį pažinimą. Man vis prisimena filmas "Misija" ("The Mission"), kuriame du herojai renkasi skirtingus budus kovoti su blogiu: vienas su Ostija, o kitas su kardu rankoje. Ir abu pralaimi. Iš pirmo žvilgsnio. Ir jei vertinsime pagal žmogiškus standartus.

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 21 straipsnis pripažįsta žmogaus teisę į asmens neliečiamybę: draudžiama žmogų žeminti, žaloti, kankinti, žiauriai su juo elgtis. Joje akcentuojama viena svarbiausių prigimtinių vaiko teisių- gyventi be prievartos ir pažeminimo. Todėl Lietuva dar 1995 m. liepos 5 dieną ratifikavo Jungtinių Tautų vaiko teisių konvenciją , kurios 34 straipsnis teigia, kad valstybės dalyvės įsipareigoja ginti vaiką nuo visų prievartos ir smurto formų. Deja, įvairių prievartos ir smurto apraiškų Lietuvoje iki šiol yra apstu, o pastangos pažaboti smurtą nėra labai sėkmingos, nes kovojama tik su smurtu viešose vi etose, o ne šeimose. Dažniausiai pasireiškia smurtas prieš vaikus, moteris ir pagyvenusius žmones.


Smurtas - tai šiurkšti prievarta, fizinės ir emocinės kančios, kurios siekia priversti savo auką kentėti ir taip įgyti jos atžvilgiu ypatingą galią.



LAST_UPDATED2
 
Komentarai (1)
Smurtas ekrane
0 Antradienis, 02 kovas 2010 19:36
tu kankiniesi dėl neišjungto TV, kuris stovi šalia?

Nežinau, kas tave ir kur kviečia, bet tu nepasitenkini savo aplinka. Nepasitenkimas aplinka apeliuoja į tai, kad savaip įdealizuoji dievo kurtą vaizdą, kas tau, kaip krikščioniui, yra nuodėmė:)

Komentuoti

Jūsų vardas:
Pavadinimas:
Komentaras (čia galite naudoti HTML žymas):
  Kodas patikrinimui. Tik mažosios raidės be tarpų.
Kodas: